Direct link mobile dyno tuning
Direct link mobile dyno tuning is een aanvulling op het direct link tuningsprogramma. Dit tuningsprogramma gebruiken wij vaak voor het aanpassen van de brandstofmappen, nadat wij een Harley Davidson ® hebben voorzien van andere/open uitlaten in combinatie met een open/stage 1 luchtfilter.
Wanneer je een standaard motor voorziet van andere uitlaten en open luchtfilter dient ook de brandstofmap (afstelling) van de voorste en achterste cylinder aangepast te worden. Door het open of ook wel stage 1 genoemde luchtfilter zal er meer lucht in de verbrandingsruimte kunnen stromen. Het spreekt voor zich dat er dus ook meer brandstof toegevoegd moet worden om het juiste mengsel van brandstof & lucht te behouden. Ook verandering van uitlaten hebben invloed op het lucht/brandstofmengsel.
Om ervoor te zorgen dat de motor met de nieuw gemonteerde onderdelen niet te schraal staat afgesteld, voorzien wij d.m.v. het direct link tuningsprogramma en een direct link key de motor van stage 1 software/ brandstofmappen. De ervaring leert dat de motor hierdoor soepeler loopt, meer trekkracht heeft en ook minder heet wordt dan met de standaard fabriekssoftware / brandstofmappen.
Fine tuning
Om de brandstofmappen verder te optimaliseren en af te stellen specifiek toegespitst op elke individuele Harley Davidson ®, maken wij gebruik van Mobile dyno tuning. Dit houdt in dat wij uw motor tijdelijk voorzien van twee breedbandsensoren in de uitlaat voor het meten van de uitlaatgassen. Op het stuur monteren we een kleine monitor die in verbinding staat met deze twee sensoren. Vervolgens gaan wij rijden met de motor op de weg en kunnen wij op de monitor in Real time zien wat de AFR ratio (lucht/brandstofmengsel) is van de voorste en achterste cylinder bij diverse toerentallen en gashendelstanden.
Tevens wordt de data van de testrit waarbij de bereikte toerentallen en gashendelstanden voor het tunen zeer van belang zijn opgeslagen in een zogenoemde VCM box. Na de testrit laden wij de gelogde data terug in het direct link programma, waarna wij door middel van automapping correcties aan laten brengen in de brandstofmappen van de voorste en achterste cylinder. Dit proces herhalen we net zo vaak totdat de wijzingen die de automapping feature aanbrengt nog maar zeer miniem zijn. Dit betekent dat de optimale afstelling van deze specifieke motor bereikt is.
Ook hier geldt dus meten is weten!