Ga naar mijn account - Bezoek de Zodiac Shop -
0 items - € 0,00
MENUMENU
  • Occasions
  • Webshop
    • Bekijk alle producten
      • Nieuwe producten
      • Uitgelicht
    • Motorkleding
      • Motorhelmen & Vizieren
      • Motorschoenen en motorlaarzen
      • Motorbroeken
      • Motorjas leer
      • Motorhandschoenen
      • Motorkollen en facemasks
      • Sale motorjassen
    • Parts / onderdelen
      • Motortassen & Koffers
      • Batwing fairing Memphis shades
      • Gauntlet fairing memphis shades
      • Road warrior fairing memphis shades
      • Burly Fairings
      • Kettingsloten
      • Remschijfsloten
      • Windschermen Harley Davidson ®
      • Motorverlichting | Lightning
      • Zadels Harley Davidson ®
      • Bagagerekken | Luggage racks
      • Harley Uitlaat | Uitlaatsystemen
      • Harley davidson accu's
    • Meer motoronderdelen
      • Kilometertellers en toebehoren
      • Pakkingen & pakkingsets
      • Vering en Voorvork
      • Motor mount & stabilizers
      • Wiellagers
      • Remdelen | Brake
      • Koppeling | Clutch
      • Primaire aandrijving
      • EMD covers en koplampen
      • Kentekenplaathouders
      • Forward controls en footpegs
      • Sturen-Handvaten-Spiegels
      • Elektrisch (ontsteking & laderij)
  • Motorkleding
  • Onderdelen
  • Werkplaats
  • Winterstalling
  • Harliepleats
    • Help
    • Over ons
    • Historie
    • Klantervaringen
    • Direct link tuning
  • Nieuws
  • Contact
  • Verzending NL € 6,95
  • Snelle levering*
  • Veilig betalen
  • 30 jaar ervaring
  • Veel op voorraad
  • Winkel & webshop
  • EU shipping

Montage Andrews EV 23 Nokkenas in evolution

Geplaatst door Tjalle Reitsma op 14 januari 2018
Geplaatst in: Algemeen, Revisiewerkzaamheden, Werkzaamheden werkplaats. Tags: 44 mm cv carburateur monteren, Andrews EV 23 nokkenas, meer trekkracht evolution 1340 cc, Nokkenas Andrews EV 23 monteren, Nokkenas evolution 1340 cc vervangen, nokvolgers vervangen harley davidson, S&S Steel breather valve, Stalen breather monteren, Tappets vervangen harley davidson.

Montage Andrews EV 23 Nokkenas in evolution

Montage Andrews EV 23 Nokkenas in evolution Roadking 1340 cc uit 1996. Tevens voerden wij nog enkele updates uit waarover wij u in dit artikel graag meer vertellen.

Preventief onderhoud:

De betreffende motor waarmee we aan de slag gaan is een Harley Davidson ® Roadking ® uit 1996. Na ± 65.000 km is het tijd voor preventief onderhoud. De Evolution motorblokken die gemaakt en gebruikt zijn tussen 1984 en 1999, zijn zonder twijfel een van de betrouwbaarste motorblokken die gemaakt zijn door Harley Davidson ®  Ook deze eigenaar denkt wel eens na over een andere motor, maar wil eigenlijk geen afstand doen van het karakter en bijbehorende betrouwbaarheid van het Evo. motorblok

Bij de bovengenoemde kilometerstand is het echter wel van belang dat de nokkenas en eigenlijk met name de nokvolgers gecontroleerd en eventueel vervangen worden. De nokvolgers lopen over de nokkenas en zijn voorzien van kleine naaldlagers. Op de naaldlagers kan ruimte komen, waardoor de naaldjes eruit vallen, en ongewenst op reis gaan door het motorblok met alle gevolgen van dien.

Bij deze Roadking vervangen we preventief de nokvolgers, nokkenas en de plastic breather in het onderblok. De standaard nokkenas wordt ingeruild voor een nieuwe Andrews EV23 nokkenas. Deze nokkenas is geschikt voor Carburateur en injectie modellen en heeft de onderstaande eigenschappen:

  • Bolt in nokkenas ( geen modificaties nodig m.b.t. koppen, klepveren e.d.)
  • Geschikt voor standaard compressie verhouding
  • Geschikt voor zware touring modellen
  • werkbare gebied loopt van 1800-5200 toeren
  • Meer koppel en vermogen in bovenstaande toeren gebieden

Met de Andrews EV23 nokkenas zal de motor straks een aanzienlijke verbetering in trekkracht hebben.De plastic breather zit naast de nokkenas en zorgt voor de carter ontluchting van het motorblok. Dit plastic geval vervangen we door een S&S breather valve van staal, die nou eenmaal minder vervorming en slijtage heeft dan een plastic onderdeel. Met een set verstelbare stoterstangen kunnen we de kleppen stellen.

Bolt in nokkenas of toch niet?

De nieuwe nokkenas is een “bolt in” nokkenas en betekent dat die zo gemonteerd kan worden zonder dat er modificaties hoeven plaats te vinden aan de cylinderkoppen, klepveren etc. Bolt in betekent echter niet dat de nokkenas er zo maar in geschoven kan worden. Op de nokkenas zit een tandwiel, dat op zijn beurt weer wordt aangedreven door het krukastandwiel ook wel pinion gear genoemd. Deze twee tandwielen moeten echter wel bij elkaar passen qua grootte. Het tandwiel van de nokkenas moet dus eerst opgemeten worden. Is het tandwiel te groot of te klein, dan is het verstandig om het tandwiel dat op de oude nokkenas zit om te zetten naar de nieuwe nokkenas. Deze metingen zijn erg van belang en dienen secuur te gebeuren. Twee te strak in elkaar lopende tandwielen kunnen een jankend geluid teweeg brengen en/of de tanden van een of beide tandwielen kunnen eraf knappen.

De metingen m.b.t. de tandwiel grootte zijn niet de enigste metingen die nodig zijn. Als de nieuwe breather en nokkenas gemonteerd zijn, moet de chromen nose cone ervoor geplaatst worden. Vervolgens dient nauwkeurig met shims de nokkenas en breather “uitgeshimd” worden

Nieuwe carburateur:

Als we de werkzaamheden aan het onderblok hebben afgerond verplaatsen we onze aandacht naar de carburateur. Ooit was dit een injectiemodel. Het injectie systeem is enkele jaren geleden al verwijderd, waarbij er een carburateur e.d. is gemonteerd. Helaas is het luchtfilter ooit te stijf aangedraaid, waardoor er een hoek uit de carburateur is geknapt.

De carburateur dient dus vervangen te worden, en aangezien we onderin het blok een sterkere nokkenas (qua trekkracht) hebben gemonteerd, kiezen we ervoor om de standaard 40 mm cv carburateur te vervangen door een 44 mm cv carburateur met bijbehorend spruitstuk. De 44mm cv carburateur heeft een 4 mm grotere doorlaat dan de standaard 40 mm carburateur, en zorgt in combinatie met de nieuwe nokkenas ervoor dat het vermogen en de trekkracht goed tot zijn recht komt.

Benodigdheden bij deze update:

  • Andrews EV23 nokkenas
  • Nokkenaslager
  • Hydraulische nokvolgers  (tappets)
  • S&S breather valve
  • Nokkenas & breather shims
  • Set verstelbare stoterstangen
  • 44mm cv Carburateur
  • 44mm spruitstuk
  • Pakkingen & o-ringen
  • gezond verstand
  • scheur in cv carburateur
  • CV carburateurs
  • Nokkenas monteren in 1340 evolution

 

Revisie motorblok evolution 1340 cc

Geplaatst door Tjalle Reitsma op 5 september 2016
Geplaatst in: Revisiewerkzaamheden. Tags: 1340 cc harley davidson evolution revisie, nokkenaslager evolution harley, revisie evolution motorblok, revisie harley, revisie harley davidson evolution 1340 cc.

Revisie motorblok evolution 1340 cc

Revisie motorblok evolution 1340 cc dat afkomstig is uit een dyna wide glide uit 1995.

De evolution motorblokken die geproduceerd zijn tussen 1984-1999 kenmerken zich tot op heden door hun uitstekende betrouwbaarheid, Misschien zelfs wel de betrouwbaarste krachtbron die er ooit werd geleverd door de befaamde motor company. Dit motorblok heeft er al aardig wat kilometers op zitten, en is bij ons gebracht met de klacht dat de nokkenas een irritant jankerig geluid maakt.

Revisie motorblok evolution 1340 cc

De nokkenas zorgt in combinatie met de stoterstangen e.d. voor het openen en sluiten van de in en uitlaatkleppen. Dit onderdeel bevindt zich onder in het motorblok achter de nose cone. Het ene uiteinde van de nokkenas draait in een lager dat in het carter geperst zit. Het andere einde van de nokkenas steunt in een bronzen bus in de nose cone. Over de 4 nokken van de nokkenas lopen 4 Hydraulische units, die de klepspeling constant houden, en die d.m.v de stoterstangen in combinatie met de tuimelaars de kleppen dus bedienen.

Het lager dat zich in het carter bevindt in combinatie met de nokkenas kan bij slijtage van een of beide onderdelen een jankerig geluid opleveren. Bij deze motor blijkt dat ook hier het probleem zit of misschien beter gezegd heeft gezeten, want al snel zien we dat er aan dit motorblok vaker gesleuteld is. Er is te zien dat er al in een eerder stadium de nokkenas en het nokkenaslager vervangen zijn. Tevens zien we dat de bronzen bus in de nose cone excentrisch is uitgesleten, wat erop duidt dat de nokkenas niet in een rechte lijn t.o.v. het nokkenaslager draait.

We missen ook de shims die benodigd zijn bij het monteren van de nokkenas. De shims zijn er voor het uitvullen van de speling van de nokkenas tussen carter en nose cone. Als je de nokkenas monteert dan is het belangrijk dat er gemeten wordt of het nokkenastandwiel en het krukastandwiel bij elkaar passen, en dat de speling dus wordt uitgevuld van de nokkenas. In dat geval is dat beide dus niet gebeurt , waardoor de nokkenas o.a. één hydraulische unit kapot heeft geknepen. Daarnaast zien we dat er een overmaat breather (carterontluchting) gemonteerd is. Waarschijnlijk zijn er dus beschadigingen geweest in de breather hole. Zo langzamerhand beginnen dus bij ons de alarmbellen te rinkelen.

We besluiten om verder te graven en demonteren ook de cylinderkoppen en cylinders. Als we de zuigers bekijken zien we dat er behoorlijk wat krassen in zitten. Er moeten sowieso nieuwe zuigers gemonteerd worden en de cylinders zullen opnieuw op maat geboord moeten worden. Krassen in de zuigers kan o.a. betekenen dat er slijpsel is rondgegaan in het motorblok. Gezien de kwaliteit van de eerder uitgevoerde reparatie, zit het ons allemaal niet lekker en uiteindelijk besluiten we om het gehele motorblok te demonteren.

Als de carterhelften van elkaar zijn gekomen en de krukas zichtbaar wordt, is het ineens duidelijk wat zich hierbinnen al eerder heeft afgespeeld. Als we de binnenzijde van het carter bekijken zien we op de plaats waar het nokkenaslager zit diverse beschadigingen zitten. Deze beschadigingen zijn afkomstig van een naaldlager dat kapot is gegaan. In dit geval zijn één of meerdere naalden uit het nokkenaslager tussen de krukas en het carter terecht gekomen en hebben hierbij behoorlijk wat sporen achter gelaten.

Wanneer je dit constateert, dan kun je bijna niet veel anders dan een complete revisie gaan uitvoeren. De naaldjes kunnen overal in het motorblok terecht zijn gekomen. o.a. in de oliepomp. Half werk oftewel goedkoop repareren betekent in dit geval dat je in een later stadium opnieuw voor problemen komt te staan.

Alle foto’s bekijken? klik op de foto en neem een kijkje in het foto-album

Uiteindelijk voerden we een hele revisie uit waarbij o.a. de volgende werkzaamheden ( in grote lijnen) zijn uitgevoerd:

  • Vernieuwen big end lagers en big end pen ( in krukas)
  • Vervangen krukaslagers
  • Line lapping krukaslagers
  • Vervangen pinion gear
  • Vernieuwen nokkenas en nokkenaslager
  • Vernieuwen van oliepomp
  • Vervangen nose cone en op maat ruimen van bronzen bus
  • Vervangen hydraulische units
  • Monteren nieuwe zuigers
  • Boren van cylinders op maat van nieuwe zuigers
  • Kleppen inslijpen in klepzittingen
  • Vervangen klephoedjes
  • cylinders en cylinderkoppen voorzien van nieuwe hittebestendige laklaag

 

Twin cam revisie & performance update

Geplaatst door Tjalle Reitsma op 21 september 2014
Geplaatst in: Revisiewerkzaamheden, Voltooide projecten, Werkzaamheden werkplaats. Tags: Dakota Digital 2000 series, double piston cam chain tensioners, jims 6 speed, PM scallop fuel caps, s&s cylinderkoppen, S&S Easy start nokkenassen, s&s hot setup kit, Twin cam revisie, Vance & Hines propipe, zippers.

Twin cam revisie & performance update

Harley davidson Twin Cam revisie

De eigenaar van deze Twin Cam® softail custom heeft de motor nieuw aangeschaft in 1999. Na 14 jaar en ± 70.000 kilometers is het tijd voor een update.  Naast de technische performance updates gaan we ook op cosmetisch gebied enkele wijzigingen doorvoeren.

Technische updates:

Deze motor is nog een standaard 1450 cc twin cam. Ooit zijn de nokkenaskettingspanners vervangen door de gear driven tandwielen van S&S. Zodoende zijn de nokkenaskettingen, en ook het vervangingsmoment van de kettingspanners komen te vervallen. Het is ons alleen wel opgevallen dat de motor nogal een jankerig geluid maakt. Bij het monteren van gear driven tandwielen moeten er wel nauwkeurige metingen verricht worden. De cam en de crank sprocket moeten  goed bij elkaar passen. Lopen de tandwielen te strak inelkaar (crank sprocket is te groot), dan is de kans groot dat de motor gaat janken, zoals hier het geval is. Op termijn kunnen de tandwielen dan ook stuk lopen.

Qau zit & rij-eigenschappen is de eigenaar verslingerd geraakt aan de motor.Na enkele niet bevredigende proefritten op andere modellen heeft hij dan ook besloten deze motor nog langer te houden, en kiest ervoor om hem technisch weer helemaal bij de tijd te brengen. In overleg met de Harliepleats is er een plan van aanpak gemaakt waarbij de volgende zaken aangepakt worden.

  1. Montage S&S 1600 cc Hot setup kit (cylinders,zuigers,koppen,etc)
  2. Montage S&S Krukas
  3. Montage S.E. hybrid camplate & hi volume oil pump kit.
  4. Montage Zippers dual piston cam chain tensioners
  5. Montage S&S Easy start nokkenassen (sterker in middengebied en top end range & gemakkelijker starten)
  6. Revisie/vervangen van alle lagers en keerringen onderblok (krukaslagers,balansaslagers,balansasketting, nokkenaslagers etc.)
  7. Montage van 6-speed Jims versnellingsbak ter vervanging van de 5-speed versnellingsbak
  8. Montage 44 mm S.E. carburateur
  9. Montage Dyna hi-performance ignition module
  10. Vervangen van secundaire belt en pulley’s

klik op de onderstaande foto, om alle foto’s te bekijken.

Harley davidson twin cam revisie

Cosmetische updates:

Naast het zeer uitgebreide pakket aan technische updates, ligt een lijst met cosmetische updates te wachten. Op dit vlak gaan we o.a. de volgende werkzaamheden verrichten.

  1. Onderblok zwart spuiten (i.p.v. blank)
  2. Zwart coaten  van alle verchroomde covers, olietank, primary cover & kleppendeksels etc.
  3. Montage Black billet alu. voorvork
  4. Monteren bijpassende koplamp
  5. Monteren Vance& Hines pro pipe black ceramic uitlaat ( kippenvel bij deze sound verzekerd!)
  6. Monteren PM  scallop Gascaps with Led fuel indicator
  7. Monteren Dakota digital Speedo ( digital information system)
  8. Monteren zwarte turn signals
  9. Monteren front framespoiler

Heeft u vragen? of wilt u graag meer weten? neem dan telefonisch contact met ons op :0515-573899 of stuur een e-mail. Meer foto’s van de werkzaamheden aan deze motor kunt u vinden in ons google foto-album. Klik op bovenstaande foto om ze te bekijken.

Harley Davidson Shovelhead ® revisie

Geplaatst door Tjalle Reitsma op 30 maart 2014
Geplaatst in: Revisiewerkzaamheden, Voltooide projecten, Werkzaamheden werkplaats. Tags: revisie harley davidson, revisie motorblok shovelhead, revisie shovelhead.

Harley Davidson Shovelhead ® revisie

Deze shovelhead kwam aanvankelijk bij ons in de werkplaats terecht door een lekkende kleppendekselpakking. Achteraf gezien bleek dit slechts het topje van de ijsberg te zijn.

Deze motor was nog niet zo heel erg lang geleden opgebouwd, uit een arsenaal aan samengestelde onderdelen. Het motorblok dat als basis dient van het gehele project zou volgens de eigenaar gereviseerd moeten zijn. De Versnellingsbak bestond uit een nieuw S&S 4 speed versnellingsbakhuis, waarin een 5-speed gear set gemonteerd is. Op het eerste gezicht lijkt het een leuk opgebouwde shovelhead, maar onderhuids blijken er vele problemen schuil te gaan.

harley davidson shovelhead voor revisie

Aanvankelijk beginnen we met het oplossen van de kleppendeksel lekkage. Het valt ons daarbij op, dat er twee verschillende typen cylinderkoppen gemonteerd zijn. De ene cylinderkop is van een 1340 cc, en de andere cylinderkop blijkt van een 1200 cc model te zijn. Van de eigenaar krijgen we te horen dat het blok heel zenuwachtig reageert op de gashandle. Heel anders dan dat hij gewend is van zijn vorige shovelhead .Er wordt dan ook het verzoek bij ons neergelegd om de nokkenas te controleren. Hij heeft het idee dat er een heel wilde variant gemonteerd is. Deze theorie kunnen we zonder de nokkenas te bekijken reeds staven op de door de tuimelaars totaal geplette klephoedjes, die we al reeds hebben aangetroffen. Als we de nose cone demonteren zien we dat de nokkenas erg hoge nokken heeft. Dit is dus beslist geen standaard of bolt in nokkenas. De nokken van de nokkenas zijn dermate hoog dat ze zelfs aanslepen in het carter. Niet geschikt dus voor montage in deze motor.

We bekijken de stoterstangen en constateren dat ze als gevolg van de niet geschikte nokkenas zelfs krom gedrukt zijn. Als we vervolgens onze pijlen richten op de nokvolgers zien we dat dit beslist geen nieuwe zijn. Er zijn enkele bij, die afgeslepen lijken te zijn op een schuurband of met een haakse slijper. Wat de meerwaarde hiervan is kunnen we echter niet bedenken. Wel zijn er inmiddels zowel bij ons als bij de eigenaar grote twijfels gerezen over de revisie status van het motorblok. Alles wat we tot nu toe hebben bekeken, is dermate niet passend of versleten, dat de kwalificatie “gereviseerd” gerust achterwege gelaten kan worden.

Shovelhead tijdens revisie

We besluiten gezamenlijk om de rest van het motorblok ook te inspecteren. Na het demonteren van de kleppendeksels en cylinderkoppen, die overigens geheel in de trend van de tot nu toe overige gecontroleerde delen ook totaal versleten onderdelen zoals kleppen en klepgeleiders blijken te hebben, demonteren we de cylinders. De cylinders blijken opnieuw zijn te geboord. Daarnaast zijn er nieuwe zuigers en zuigerveren gemonteerd. op zich goed nieuws, ware het niet dat de zuigerveren onderste boven zijn gemonteerd. Al Sleutelend komen we nu Automatisch uit bij het onderblok, waar de krukas zich schuilhoudt.  Als we de speling controleren van de drijfstangen t.o.v. de big end pin, voelen en horen we genoeg. Alles bij elkaar opgeteld, komen we tot de conclusie dat het motorblok  eigenlijk tot de laatste draad toe versleten is. Het enige wat hier nu nog volstaat is een volledige revisie.

De krukas wordt gereviseerd en dus voorzien van nieuwe big end pin en krukas lagers. De breatherhole in het carter heeft diepe krassen, en zal uit worden gefreesd waarna er een nieuwe bus in geperst zal worden. Ook de oliepomp is niet meer te redden. In het oliepomphuis zitten diepe krassen, wat ten koste zal gaan van de oliedruk. De pomp wordt dan ook vervangen door een S&S oliepomp. De nokkenas, nokvolgers, tappetblocks en stoterstangen krijgen ook allemaal een plek in het rusthuis. De cylinderkoppen zijn zoals al eerder vermeld verschillend, en er zit ruimte op de klepgeleiders e.d. Het is dus de afweging waard om de koppen te vervangen door een nieuwe set. Je bent iets meer kwijt dan aan de revisie van de cylinderkoppen, maar je hebt dan wel alles nieuw, en kunt ze meteen monteren. Wij kiezen er dan ook voor om nieuwe S&S cylinderkoppen te monteren, met een standaard compressieverhouding. Deze S&S koppen hebben met betrekking tot de benzine toevoer een betere flow dan de standaard koppen. Cosmetisch gezien hebben we voorafgaand aan deze werkzaamheden de carters e.d. even gestraald. Zo is het motorblok niet alleen van binnen geheel nieuw, maar ziet het er ook aan de buitenzijde weer fris uit.

Shovelhead motorblok gereviseerd

Na het motorblok komen we uit bij de versnellingsbak. De motor heeft een aantal weken op zijn beurt staan wachten bij ons in de stalling. Daarbij heeft hij de plek waarop de motor gestald stond even flink gemarkeerd. Op de vloer treffen we een grote plas olie aan. De 4 speed versnellingsbakken van de shovelhead ® modellen staan overigens redelijk bekend om hun olielekkage, maar deze motor is voorzien van een 5-speed gear set in een 4 speed behuizing. Gezien de olielekkage is de conversie niet helemaal goed gegaan. O.a. het blinde lager van de countershaft steekt zover uit de versnellingsbak dat het geraakt wordt door de secundaire ketting. Het lager is dan ook al voor de helft doorgesleten. De mainshaft die vanuit de versnellingsbak in de primaire kast uitkomt, en waarop de clutch hub zit gemonteerd is ook flink beschadigd. Het blijkt dat de clutch hub en de mainshaft niet bij elkaar passen, maar het is toch iemand gelukt dit op elkaar te monteren. Het gevolg is echter wel dat de mainshaft onbruikbaar is geworden.  Al met al is dit dus ook weer een flinke deceptie, en zal het ook bij de versnellingsbak  op totale revisie uitdraaien.

Na overleg met de eigenaar over de kosten om de huidige versnellingsbak weer goed werkend te krijgen wordt in overleg besloten om deze versnellingsbak te laten voor wat het is. Er zitten teveel haken en ogen en teveel kosten aan in verhouding tot de nieuwprijs van een nieuwe versnellingsbak om hem weer rijklaar te maken. We bestellen een nieuwe Revtech 4 Speed versnellingsbak met kickstart mogelijkheid en monteren deze in het frame.

Nieuwe revtech 4 speed versnellingsbak

Het motorblok en versnellingsbakgedeelte is daarmee afgehandeld. Verder repareren we geheel in lijn met de motor en versnellingsbakproblemen nog andere zaken m.b.t. olietank, remmen,vering, elektra e.d.  waar we u verder maar niet mee lastig vallen. Naast alle broodnodige voorgaande reparaties doen we ook nog enkele aanpassingen van cosmetische aard. Zo vervangen we het 19 inch voorwiel door een 16 inch wiel en wordt de 3,5 gallon tank vervangen door een 5 gallon tank. Als deze delen dan weer matzwart terug komen van de spuiter kunnen we de motor afmonteren.

Alles bij elkaar opgeteld  is het een motor met een heel verhaal geworden waarbij we constant in overleg zijn geweest met de eigenaar over de te bewandelen weg. Na deze winterperiode waarin bijna alle zaken die je aan kunt pakken ook daadwerkelijk aangepakt zijn, mag het met recht een hele mooie shovelhead ® zonder onderhuidse problemen genoemd worden.

Wilt u alle foto’s bekijken van deze revisie? neem dan een kijkje in het foto album op google foto’s. Klik op de onderstaande foto.

Harley davidson shovelhead revisie voltooid

 

Revisie H-D Evolution ® 1340 cc

Geplaatst door Tjalle Reitsma op 20 oktober 2013
Geplaatst in: Revisiewerkzaamheden, Werkzaamheden werkplaats. Tags: 1340 cc, evolution, harley davidson ®, revisie, revisie harley davidson evolution 1340 cc.

Revisie H-D  evolution ® 1340 cc:

Toen deze ultra uit 1996 met magneti marelli injectie op een zomerdag langs kwam rijden, was er heel duidelijk een bonkend geluid hoorbaar uit het motorblok. Na een korte inspectie met de magneetpen roerend door de olietank, was er al snel duidelijk dat hier iets serieus mis was.

Er bleek nogal wat slijpsel aan de magneet te zitten, en als dit slijpsel de olietank heeft bereikt dan kun je ervan uitgaan dat het door het gehele blok wordt rondgepompt door de oliepomp. Het kan zijn dat de big end (krukas) lagers het begeven hebben, maar een andere optie zou een defecte nokvolger (tappet) kunnen zijn.

We beginnen met het demonteren van de uitlaat en het aftappen van de benzinetank. Na het verwijderen van de tank, kunnen de kleppendeksels gedemonteerd worden. Vervolgens verwijderen we de tuimelaars en de stoterstangen, hierdoor is de druk van de nokkenas gehaald. Als we de nose cone hebben losgeschroefd wordt de nokkenas bereikt. Hierna wordt al snel duidelijk dat we inderdaad met een defecte nokvolger te maken hebben.

De nokvolger is een naaldlager (en hydraulische unit) dat over de nokkenas rolt. Het zorgt in combinatie met de nokkenas, stoterstangen en tuimelaars voor het openen en sluiten van de kleppen. De naam “naaldlager” geeft al aan dat het lager inwendig voorzien is van zgn. naalden (kleine pennetjes). In dit geval zijn alle inwendige naalden uit het lager gevallen, en gaan zweven door het gehele motorblok.Het blijkt dat dit fenomeen al even aan de gang is, want zowel de nokkenas als het restant van het naaldlager zijn erg ingehamerd. Nu de oorzaak van het bonkende motorgeluid bekend is, is het belangrijk om te constateren wat de uiteindelijke vervolgschade is.

We beginnen bij het controleren van de breather en de breatherhole. Hier zijn hele diepe krassen te zien. Zelfs zo erg dat de breatherhole moet worden uitgefreesd en daarna wordt voorzien van een pasbus. Daarna komen we aan bij de oliepomp. Ook hier hebben de naalden uit de nokvolger onherstelbare schade aangericht. Diepe krassen zitten er in het oliepomphuis doordat de naaldjes er doorheen gemaald zijn. Eigenlijk weten we dan al genoeg en kunnen we ervan uitgaan dat het gehele motorblok gereviseerd zal moeten worden.

Het blijkt dus dat het gehele motorblok gedemonteerd moet worden. Ook om dat men ook niet het risico kan lopen dat er ergens in het carter of het oliesysteem nog een naaldje blijft liggen. Na het verwijderen van de koppen kunnen ook de cylinders eraf. Bij inspectie van beide cylinderwanden zijn er ook behoorlijke krassen te zien. De cylinders zullen dus opnieuw worden geboord op maat van de nieuw te bestellen overmaatse Wiseco zuigers.

Het onderblok wordt voorzien van nieuwe lagers en ook de big end lagers en big end pen worden vervangen. Tevens wordt er een nieuwe S&S stalen breather en een nieuwe nokkenas en oliepomp gemonteerd. Zoals al eerder gezegd worden er in het bovenblok nieuwe Wiseco zuigers aangebracht en zijn de cylinders op maat geboord van de nieuwe zuigers. Na het monteren van het motorblok in het frame en het grondig reinigen van de olietank en het oliesysteem is deze Evolution klaar voor zijn tweede leven.

We hebben tevens de meeste foto’s van deze revisie even verzameld en in een fotoalbum geplaatst. Bent u geïnteresseerd in de overige foto’s, klik dan even op de foto hierboven, die zal u naar het google foto- album leiden.

Heeft u ook problemen met uw motorblok, of is het aan revisie toe. Neem dan eens contact met ons op. Het e-mailadres vindt u op de contactpagina. Ook zijn wij telefonisch te bereiken op 0515-573899.

 

Revisie Liberator

Geplaatst door Tjalle Reitsma op 18 februari 2013
Geplaatst in: Revisiewerkzaamheden, Werkzaamheden werkplaats. Tags: harley davidson ®, liberator 750, revisie harley, revisie harley davidson, revisie liberator, revisie motorblok.

Revisie Liberator:

De Harliepleats heeft een revisie voltooid van een Harley Davidson ® Liberator 750 cc Motorblok. Wij hebben ook ruime ervaring met het reviseren van andere modellen motorblokken zoals:

  1. Knucklehead ® / Panhead ®
  2. Shovelhead ®
  3. Evolution ®
  4. Twin cam ®

Klik op de foto, en bekijk het foto-album van deze revisie.

Revisie liberator

Klik op de foto, om meer foto’s te kunnen bekijken.

Revisie Harley davidson 1340 cc evolution motorblok

Geplaatst door Tjalle Reitsma op 18 oktober 2012
Geplaatst in: Revisiewerkzaamheden, Werkzaamheden werkplaats. Tags: 1340 cc harley davidson evolution revisie, revisie evolution motorblok.

De Harliepleats is bezig met de revisie van een harley davidson ®  1340 cc evolution motorblok. Op de foto ziet u het onderblok wat reeds voorzien is van nieuwe big end lagers e.d. Daarnaast is ook de breather hole voorzien van een nieuwe bus, omdat deze te beschadigd was door het slijpsel van de stukgelopen big end lagers en pen.

Is uw motorblok ook aan revisie toe? bel of kom langs voor informatie . 0515-573899

Revisie evolution 1340 cc motorblok

Versnellingsbak revisie harley davidson Twin cam ® 5-Speed

Geplaatst door Tjalle Reitsma op 11 oktober 2012
Geplaatst in: Revisiewerkzaamheden, Versnellingsbakwerkzaamheden, Werkzaamheden werkplaats. Tags: revisie 5 bak twin cam, revisie twin cam versnellingsbak, revisie versnellingsbak harley.

Versnellingsbak revisie harley davidson Twin cam ® 5-Speed

Versnellingsbak revisie harley davidson Twin cam ® 5-Speed.Op de Foto ziet u een (lege) versnellingsbak van een 2004 Twin cam. Deze ultra glide met zijspan heeft er reeds 80.000 km op zitten. Door een samenloop van omstandigheden is de bak toe aan revisie.

Ook problemen met de versnellingsbak van uw harley? kom eens langs of bel naar 0515-573899. meer werkzaamheden van ons kunt u bekijken op facebook.

revisie versnellingsbak twin cam

Revisie versnellingsbak twin cam 5-bak

Revisie Shovelhead 1340 cc

Geplaatst door Tjalle Reitsma op 22 september 2012
Geplaatst in: Revisiewerkzaamheden, Werkzaamheden werkplaats. Tags: revisie harley davidson, revisie shovelhead, S&S Cylinderkoppen shovelhead, S&S Cylinders Shovelhead.

De Harliepleats heeft een 1340 cc Shovelhead motorblok gereviseerd. Op de foto is het blok reeds weer gemonteerd in het frame, nadat het onderblok is voorzien van vele nieuwe lagers en onderdelen. Momenteel worden de nieuwe S&S koppen en cylinders gemonteerd.

Meer info bel of kom eens langs. Bekijk ook eens onze facebookpagina!.

S&S koppen en cylinders shovelhead

 

  • Start hier met shoppen ↓

    • Benzinetank | coating | Benzinedop (13)
    • Rubber parts (10)
    • Motorhoes | Afdekhoes (1)
    • Motorkleding (62)
    • Motorhelmen & Vizieren (38)
    • Motortassen & Koffers (31)
    • Geen categorie (4)
    • Nieuwe producten (4)
    • Uitgelicht (9)
    • Sloten (schijfrem & ketting) (18)
    • Batwing fairing Memphis shades (38)
    • Gauntlet fairing memphis shades (10)
    • Road warrior fairing memphis shades (26)
    • Killer custom fairings (1)
    • Custom access fairings (5)
    • Burly Fairings (3)
    • Mid frame & Batwing air deflector (3)
    • Windschermen Harley Davidson ® (21)
    • USB oplaadpunt telefoon & navi (6)
    • Motorolie | Oliefilters | Smeermiddelen (64)
    • Olieslang-benzineslang en slangklemmen (5)
    • Kilometertellers en toebehoren (49)
    • Pakkingen & pakkingsets (87)
    • Vering en Voorvork (21)
    • Motor mount & stabilizers (6)
    • Wiellagers (2)
    • Remdelen | Brake (112)
    • Nokkenaskettingspanners twin cam (1)
    • Rocker lockers (4)
    • Koppeling | Clutch (15)
    • Primaire aandrijving (40)
    • Motorverlichting | Lightning (104)
    • Zadels Harley Davidson ® (33)
    • EMD covers en koplampen (20)
    • Bagagerekken | Luggage racks (13)
    • Kentekenplaathouders (16)
    • Sturen-Handvaten-Spiegels (64)
    • Forward controls en footpegs (43)
    • Elektrisch (ontsteking & laderij) (147)
    • Harley Uitlaat | Uitlaatsystemen (123)
    • Luchtfilter-carburateur & Injectie (166)
    • Poetsmiddelen (21)
    • Harley davidson accu's (31)
    • Tools | gereedschap (50)
    • Service manuals (5)
  • Veilig betalen bij Harliepleats

  • Verzending via POSTNL

  • Like & Bekijk ons op Facebook

    Harliepleats
  • Nieuws (laatst geplaatst)

    • Miller harley uitlaten EC gekeurd
    • FXBB Streetbob update
    • Harley ® compensating sprocket upgrade
    • S&S P-series motorblok
    • Nokkenas upgrade milwaukee 8 touring
    • Scorpion Exo combat evo helmen
    • Ride on bandensealant en balanceergel
    • R09 ROOF BOXXER
    • T.P.P Variable pressure clutch
    • Montage Andrews EV 23 Nokkenas in evolution
    • Rocker lockers voor Twin cam
    • Monimoto smart motoralarm met GPS-GSM en bluetooth
    • S&S gear driven camchest kit Twin cam
    • Kess Tech ESE systeem
    • Road warrior fairing Memphis shades
  • Bezoektijden Harliepleats

    Maandag: Gesloten voor bezoekers
    Dinsdag: Gesloten voor bezoekers
    Woensdag t/m Vrijdag:
    Ochtend : 09:30 – 12:30
    Middag: 13:30 – 17:30
    Zaterdag: 09:30 – 12:30  |  13:30 – 17:00

    Let ook hierop:

    • Tussen 12:30 & 13:30 uur zijn wij gesloten!
    • Zondagen en Feestdagen gesloten
    •  Telefonisch tussen 10.00-12.00 & 14.00 – 17.00 uur

    Bent u van plan om op woensdag t/m vrijdag tussen 09:30 uur en 17: 30 uur langs te komen, dan is het raadzaam om vooraf even te bellen waarvoor u komt. Dit om eventuele teleurstellingen te voorkomen.

    Op sommige momenten is het te druk voor ons kleine team in de winkel/werkplaats om u telefonisch te woord te kunnen staan. In dat geval kunt u ons ook een e-mail sturen als alternatief.

    Vertegenwoordigers uitsluitend na telefonische afspraak.

  • Berichten per categorie

    • Bedrijfsnieuws (10)
    • Kleding (3)
    • Motorhelmen & Vizieren (9)
    • Productnieuws (33)
    • Werkzaamheden werkplaats (64)
      • Algemeen (14)
      • Carburateur & Luchtfilter (5)
      • Kop en voetpakkingen vervangen (2)
      • Nokkenaskettingspanners T.C. (4)
      • Oliepomp twin cam (3)
      • Revisiewerkzaamheden (9)
      • Stage 1 update (5)
      • Uitlaten Harley Davidson ® (11)
        • Kess tech uitlaten EC goedgekeurd (6)
      • Versnellingsbakwerkzaamheden (3)
      • Voltooide projecten (21)
    • logo-zodiac
    • logo-dragspecialties
    • logo-motorcyclestorehouse
    • logo-cci
  • Onafhankelijk Harley Davidson ® specialist in Nederland / Friesland

    Harliepleats is een onafhankelijk merkspecialist die zich gespecialiseerd heeft in de verkoop & reparatie van Harley Davidson ® occasions/motoren en hieraan gerelateerde accessoires en onderdelen. Vooral op het gebied van technische onderdelen hebben wij veel op voorraad in ons eigen magazijn.

    Onafhankelijk specialist betekent dat wij ons helemaal op eigen kracht & initiatief hebben gespecialiseerd in bovenstaand merk motorfiets. Wij hebben dan ook géén officiële dealer status en onderhouden dan ook géén enkele zakelijke relatie met de importeur en/of fabrikant van dit merk.

    Wij beschikken over een compleet uitgeruste werkplaats die geheel is afgestemd op het onderhouden en repareren van Harley Davidson ® motoren. In onze naastgelegen showroom vindt u meestal zo'n 20 Harley Davidson ® kwaliteits-occasions , die door ons streng geselecteerd zijn op kwaliteit. U vindt bij ons een occasion waar u op kunt vertrouwen, en waar wij volledig achter kunnen staan!

    Als je jouw Harley Davidson ® droom occasion hebt uitgezocht in onze showroom, helpen we je daarna graag ook in de bijpassende kleding. Daarom hebben wij stoere motorjassen, motorbroeken, motorlaarzen, motorschoenen, motorhandschoenen en motorkollen te koop.

    Wij bieden u tevens een ruim assortiment pilotenhelmen, jethelmen en systeemhelmen van  o.a. de merken Roof, IXS,Caberg, Davida, Premier, Scorpion etc. Aanvullend op de helmen hebben we ook motorvizieren en motorbrillen.

    Polpulaire producten in ons assortiment zijn momenteel de memphis shades Batwing Fairing  en de clubstyle memphis shades road warrior fairing. Na montage van deze fairings krijgt je motor een heel ander uiterlijk, en zul je meer rijcomfort ervaren.

    Voor het onderhoud van je Harley Davidson ® hebben wij o.a. motorolie, oliefilters, smeermiddelen en pakkingen in het assortiment. Laat u het onderhoud aan uw Harley Davidson ® liever aan een specialist over? Ook daarvoor bent u bij ons aan het juiste adres.

    Ook hebben we accu's voor Harley Davidson motoren, motorverlichting,  gereedschap, luchtfilters en nog veel meer accessoires en onderdelen op voorraad. Ontdek Harliepleats, bestel online of kom langs in onze winkel!

    Ga naar onze personal Zodiac webshop om uw Zodiac parts te bestellen : Zodiac parts by Harliepleats. Vul uw winkelmandje met benodigde onderdelen, en voltooi de check out procedure. Daarna ontvangt u van ons een vooraf te betalen factuur van uw bestelling, en informatie over de levertijd.

Duizenden onderdelen & accessoires in onze webshop

Meer dan 10.000 producten uit eigen voorraad leverbaar. Webshop wordt elke dag aangevuld met nieuwe producten!

Dealer van : Motorcycle storehouse, Zodiac, Custom chrome & Parts europe

    • Motorhelmen & Vizieren
    • Sloten (schijfrem & ketting)
    • Batwing fairing Memphis shades
    • Gauntlet fairing memphis shades
    • Windschermen Harley Davidson ®
    • Motorolie | Oliefilters | Smeermiddelen
    • Pakkingen & pakkingsets
    • Remdelen | Brake
    • Koppeling | Clutch
    • Primaire aandrijving
    • Motorverlichting | Lightning
    • Zadels Harley Davidson ®
    • EMD covers en koplampen
    • Bagagerekken | Luggage racks
    • Kentekenplaathouders
    • Handlebars, grips & mirrors
    • Forward controls en footpegs
    • Elektrisch (ontsteking & laderij)
    • Harley Uitlaat | Uitlaatsystemen
    • Luchtfilter-carburateur & Injectie
    • Motorjassen
    • Motorschoenen en motorlaarzen
    • Motorbroeken
    • Motorhandschoenen
    • Motorkollen en facemasks
    • Motortassen & Koffers
    • Poetsmiddelen
    • Harley davidson accu’s
    • Tools | gereedschap
    • Motorjas leer
    • Sale motorjassen
  • Handige informatie

    • Verzendbeleid
    • Retouren
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Harley Davidson specialist
  • Adres & Contactinformatie

    Harliepleats
    Bolswarderweg 4A
    8759 LA Exmorra
    (nabij Bolsward)
    (T) 0515-573 899
    (E) info@harliepleats.nl

    • 1481738500_12
    • 1481738525_4
    • 1481738554_2
    • 1481738535_1
    • 1481738613_43
  • Zoeken op zoekwoord

    6-speed 1340 cc harley davidson evolution revisie apehanger carlini Cult werk voorvork cover kit direct link tuning e-keurmerk uitlaten harley davidson electronisch regelbare uitlaten evolution fatboy lo Goedgekeurde uitlaten Harley davidson gpa aircraft harley harley davidson ® HD ® onderdelen Kess Tech Kess tech uitlaatsysteem Kess tech uitlaten Kess Tech uitlaten Harley davidson kess tech uitlaten te koop kevlar jeans MCS aanbieding night train night train verbouwing restauratie revisie evolution motorblok revisie harley revisie harley davidson revisie harley davidson evolution 1340 cc revisie shovelhead revisie versnellingsbak harley Roof boxer v8 S&S scorpion helmen dealer scorpion helmen friesland scorpion helmen nederland softail stage 1 luchtfilter harley streetbob touring twin cam vance & hines vance & Hines big radius verbouwing night train zippers
  • Webshop en Marketing door Tjalle Reitsma (jr). Special thanks to BR.