voetpakkinglekkage evolution verhelpen:
De Harley Davidson ® evolution ® modellen willen nog wel eens last hebben van voetpakkinglekkage. Onder aan de cylindervoet kunnen de pakkingen door beginnen te zweten. Door de rijwind waait de olie afkomstig van de lekkage verder naar achteren, waardoor op gegeven moment een groot gedeelte van de motor onder de olie komt te zitten.
Bovenblok:
Om dit te verhelpen moeten er nieuwe voetpakkingen ( top end gasket set) gemonteerd worden. Een tijdrovend klusje, doordat er nogal wat extra werkzaamheden bij komen. Voordat je bij de pakkingen bent moet de tank verwijderd worden. Daarnaast moeten vanzelfsprekend ook de kleppendeksels, cylinderkoppen en cylinders gedemonteerd worden. En zo heb je dus meteen het gehele bovenblok uit elkaar liggen.
Als je het nu goed wil aanpakken, vervang je niet alleen de pakkingen, o-ringen en seals van het bovenblok, maar verricht je ook gelijk controles e.d. aan de diverse onderdelen van het bovenblok. We beginnen bij de cylinderkoppen die we even vlakken, en controleren ook de kleppen en de klepgeleiders op slijtage. Als dit nog binnen de toleranties valt, dan slijpen we de kleppen opnieuw in op de zittingen en monteren nieuwe klephoedjes.
Ook meten we de cylinders en de zuigers met speciaal meetgereedschap. Dit doen we om te controleren wat de speling is van de zuiger t.o.v de cylinder. Als de speling niet meer binnen de daarvoor gestelde tolerantie valt dan moeten er overmaatse zuigers gemonteerd worden. Ook moeten de cylinders dan opnieuw geboord worden op maat van de nieuwe zuigers. Meestal kunnen we volstaan met het honen van de cylinders en het monteren van nieuwe zuigerveren, waarvan vanzelfsprekend ook de slotspeling gecontroleerd moet worden.
Onderblok controleren :
Bij evolution ® modellen, die al wat meer kilometers op de teller hebben, is het zeker raadzaam om nu ook even de nokvolgers, breather , nokkenas en nokkenaslager in het onderblok te controleren. Je kunt hier nu makkelijk bij, omdat de cylinderkoppen toch al gedemonteerd zijn. Hierdoor is de spanning van de nokkenas. Op de foto’s zie je een nokkenas van een Evolution, die erg ingelopen is. De harde laag is eraf gesleten op de plaats waar het nokkenaslager zit. Vaak geeft dit een “jankerig”geluid. Als er nog een nokkenaslager in het carter zit met een kooi, dan moet deze vervangen worden door een “full needle” lager .
Controleer ook de nokvolgers . Kijk of er geen speling op zit, en in het verlengde daarvan controleer je ook de nokkenas op slijtage. Vervang je de nokkenas, monteer dan niet zomaar klakkeloos een nieuwe, maar ook hier geldt meten is weten. Pers het oude tandwiel van de oude nokkenas en pers deze op de nieuwe. Het nokkenastandwiel en het Pinion gear tandwiel zijn op elkaar ingelopen en hebben een kleurcode en bijbehorende maat die bij elkaar matchen. Kun je het oude tandwiel niet meer gebruiken, meet dan eerst het nokkenastandwiel en de pinion gear op om te bepalen of ze wel bij elkaar passen qua maatvoering. Kom je er niet uit? De harliepleats heeft het meetgereedschap hiervoor in huis. Zit er nog een plastic breather in de motor, vervang deze dan door een stalen exemplaar .
Cosmetische aanpassingen:
Bovenstaande zijn allemaal technische handelingen die gunstig zijn voor het motorblok, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Vaak zijn de cylinders en koppen van Harley Davidson evolution ® modellen(t/m 1996) voorzien van een zwarte laklaag, die zo lekker af kan bladeren door de jaren heen. Dit geeft een heel verweerd aanzien van het motorblok. Vaak stralen wij de cylinders en koppen, en geven ze meteen een nieuwe laklaag. Zo is je evo niet alleen van binnen maar ook van buiten weer fris.
Heeft u meer vragen omtrent dit onderwerp, of wilt u een afspraak maken om uw voetpakkingen te laten vervangen? bel dan naar 0515-573899
Meer foto’s kun je vinden in ons google foto-album. klik hiervoor op de onderstaande foto.