Magneti marelli injectie vervangen
Mid jaren negentig kwam Harley Davidson ® voor het eerst met een injectie systeem i.p.v een carburateur op de markt. Zo zagen we in die periode de eerste Evolution 1340 cc Roadkings en Electra/Ultra modellen voorbij komen die uitgerust waren met injectie van het italiaanse merk magneti marelli. Dit systeem werd gebruikt tot en met modeljaar 2001. Ook de eerste Twin cam touring motoren werden dus voorzien van magneti marelli injectie. Vanaf bouwjaar 2002 werden de Harley Davidson ® motoren uitgerust met het meer betrouwbare Delphi injectie systeem.
De magneti marelli injectie-systemen konden nogal eens wat problemen veroorzaken. Zo was met name het stationaire toerental zeer moeilijk af te regelen. Veel eigenaren die problemen kregen met de injectie kozen er dan ook voor om de injectie te vervangen door een carburateur. Ook de eigenaar van deze roadking uit 2001 met magneti marelli injectie was inmiddels al bij diverse bedrijven geweest voor het laten onderzoeken en verhelpen van de storingen die telkens weer optraden. Een middag uit rijden gaan zonder dat de motor ineens uitvalt was er dan ook niet meer bij.
Uiteindelijk is hij bij ons terecht gekomen met de vraag of er iets aan zijn motorproblemen gedaan kon worden. Na enig overleg en gezien de historie van alle onderzoeken die de motor elders al had ondergaan besloten we om niet nog meer tijd, aandacht en natuurlijk geld te besteden aan het injectie-systeem. De gehele magneti marelli injectie zal gedemonteerd en vervangen worden door een carburateur.
Met alleen aan carburateur ben je er natuurlijk niet. Voor de gehele ombouw zijn o.a. de volgende hoofd componenten benodigd:
- CV Carburateur 44 MM
- Spruitstuk 44 MM
- Choke kabel
- Map Sensor
- Map sensor clip & Screw
- Aanpassen motorblok steun voor choke kabel
- Ontstekingsmodule
- Pingel benzine tank adapter set
- Pingel benzinekraan
- Gaskabels
- Dradenboom carburateur model
- Open of standaard luchtfilter voor carburateur modellen
Bovenstaande componenten hebben wij gebruikt bij de conversie op een Twin cam . Bij Evolution modellen kan het anders zijn. Tevens zijn er meerdere mogelijkheden m.b.t. carburateur en ontsteking.
We beginnen met het verwijderen van de ECM ( computer) en het verwijderen van de complete dradenboom die vanuit de ECM naar de diverse sensoren, ontsteking en spruitstuk loopt. Als dat is verwijderd, beginnen we met het demonteren van het injectie spuitstuk. Na wat trekken, knippen en schroeven hebben we onderstaand resultaat op de werkbank liggen.
We beginnen daarna met het demonteren van de tank en het losschroeven van het deksel aan de bovenzijde van de tank. Zodoende kunnen we binnenin de tank komen. Dit is nodig omdat daarin de benzinepomp en diverse slangen en leidingen zitten die verwijderd moeten worden. Als dat er allemaal uit is, dan houden we aan de binnenzijde van de tank nog twee stalen leidingen over die naar de twee uitgangen lopen onderaan de tank. En dan wordt het leuk……..
Deze leidingen moet namelijk verwijderd worden, zodat de benzine via het ene gat bij de nieuw te plaatsen Pingel benzinekraan kan komen. Het andere gat kan afgedopt worden. Er is echter heel weinig ruimte in de tank om de leidingen door te zagen/boren of te slijpen. Dit blijkt dan ook op zijn zachtst gezegd een klusje te zijn, maar de aanhouder wint.
Als de tank klaar is zoeken we een plekje voor de ontstekingsmodule, in dit geval op de plek waar eerst de ECM van het injectie-systeem gemonteerd was. Van daaruit beginnen we ook met het aanleggen van de nieuwe dradenboom. Deze dradenboom is aftermarket te bestellen en past één op één op de ontstekingsmodule, en de daaraan vast hangende sensoren e.d. De Diagnose stekker die ook aan de ontstekingsmodule vastzit hangen we achter de rechter zijkap, zodat hij in geval van het uitlezen van de motor makkelijk bereikbaar is.
Daarna beginnen we met het monteren van het spruitstuk en de Map sensor die in het spruitstuk gemonteerd zit. Als dat klaar is, dan kan de carburateur erop. Aan deze carburateur zit een choke kabel en deze kabel moet ergens aan vast gemaakt worden. Nu kun je een hele dure originele motorsteun kopen voor carburateur modellen,met daaraan een lipje waar de choke in gemonteerd kan worden. In dit geval lassen we het lipje zelf maar aan de motorsteun.
Het luchtfilter van het magneti marelli systeem kan niet meer hergebruikt worden en zal dus vervangen moeten worden door een stage 1 of standaard luchtfilter wat op een CV carburateur past. Wij kiezen hier voor een stage 1 / open luchtfilter. Dan de nieuwe gaskabels erop en de goed omgespoelde tank ( i.v.m slijpsel van boor en slijpwerk) kan weer gemonteerd worden. Vervolgens proefrijden en indien nodig de carburateur nog even afstellen en de conversie van injectie naar carburateur is klaar.