VRSCDX Nightrod special project
VRSCDX Nightrod special project op basis van een Harley Davidson ® Nightrod ® uit 2009. De motor is oorspronkelijk als standaard model door ons geleverd, en door de jaren heen ook onderhouden. Nu komt hij terug bij ons in de werkplaats voor een kleine upgrade.
Voorvork:
De voorvork van de nightrod is standaard af fabriek voorzien van zwarte lak/coating, maar door steenslag e.d. zijn de onderpoten niet mooi strak meer. Ook de balhoofdplaten hebben last van een loslatende afwerklaag. We laten de gehele voorvork opnieuw coaten, waarbij we gelijk ook een voorvork cover kit van Cult werk bestellen en mee laten coaten in dezelfde kleur. Na montage van de cult werk kit zal de voorvork optisch veel dikker lijken. We kiezen voor een matzwarte coating voor alle voorvork delen.Tevens vernieuwen we de balhoofdlagers met cups, voorvorkkeerringen en verversen we de voorvork olie als we het geheel weer hermonteren.
Luchtfiltercover:
Van het een komt het ander en na het bestellen van de Cult werk voorvork covers, komt ook de standaard luchtfiltercover ter sprake. Het lijkt of de luchtfiltercover van de nightrod special de tank is, maar dat is optisch bedrog. De benzinetank zit in werkelijkheid bij de nightrod onder het zadel, en de luchtfilterbehuizing zit op de plaats waar bij de normale harley ® modellen de benzinetank zit.
Er zijn verschillende luchtfiltercovers te verkrijgen, waarbij sommigen zelfs de mogelijkheid hebben om de km.teller er in te integreren, maar de eigenaar van deze nightrod kiest voor een bredere en cleane cover, ook omdat hij de standaard cover te smal vindt.Op deze manier krijgt de motor een beetje de lijn van de softail modellen. We hebben de motor al eens voorzien van een anders stuur. Met dit stuur en de bredere luchtfiltercover kunnen de standaard knipperlichtbollen niet meer gebruikt worden. Deze verwijderen we, en vervangen we door een paar hele smaakvolle kleine led knipperlichten van thunderbike.
Achterspatbord:
De voorvork is klaar, de luchtfiltercover is binnen, en ligt reeds op de motor. De motor krijgt nu een mooie vloeiende lijn maar ja, het achterspatbord past er nu eigenlijk niet meer bij. Deze is vrij vlak/ recht van vorm en eigenlijk te breed. Vele opties voor een ander spatbord worden besproken. Er zijn namelijk standaard hele mooie spatborden te koop voor de nightrod, maar mooi en functioneel zijn vaak twee verschillende werelden. Vaak zijn deze spatborden van glasfiber, en vrij kort van lengte.
De eigenaar wil graag ook nog eens de kinderen of een mede-passagier meenemen op de motor, en daar zijn de lichtgewicht glasfiber spatborden niet echt geschikt voor. Ook de korte lengte van de spatborden, is onderwerp van discussie. Rij je per ongeluk eens in de regen, dan weet je een ding zeker met een kort spatbord, en dat is dat je door de spray die van het wiel afkomt kleddernat wordt.
De keus valt uiteindelijk op een stalen achterspatbord , die we zelf op maat gaan maken en aan het subframe van het huidige achterspatbord vast gaan maken. Tevens fabriceren we het op zo’n wijze dat zelfs ook de standaard sissybar weer gemonteerd kan worden. Het spreekt voor zich dat het stalen spatbord met gemak een mede-passagier kan dragen. Een ander bijkomend voordeel is dat we nu zelf de lengte van het spatbord kunnen bepalen. Om het spatbord iets dichter op de band te krijgen, verlagen we de motor iets door een Cult werk verlagingsset te monteren.
Achterlicht & Side mount:
Op het nieuwe achterspatbord komt een ledstrip aan de achterzijde dat dienst gaat doen als achterlicht,remlicht en knipperlicht functie. Bovendien staat het ook nog eens heel strak. Voor de kentekenplaat is geen plaats meer op het spatbord. Deze verhuist naar de zijkant van de motor. De kentekenplaat komt op een solide en sterke zwarte kentekenplaathouder van CPV, die tevens voorzien is van LED kentekenplaatverlichting. De bedrading voor dit lampje trekken we door de holle achterbrug.
Nadat de spatborden en de luchtfiltercover terug komen van de spuiter waar ze matzwart zijn gespoten, kunnen we beginnen met de afmontage. Wat oorspronkelijk begon met een set voorvork covers eindigt uiteindelijk bij het achterspatbord bij dit VRSCDX Nightrod special project . Ideeën ontstaan vaak tijdens de werkzaamheden, waarbij het mooi is om te zien hoe het enthousiasme van de eigenaar na elke uitgevoerde wijziging steeds verder groeit.
Wiebren, bedankt voor het vertrouwen en veel plezier gewenst met de nightrod !