T.P.P Variable pressure clutch
T.P.P Variable pressure clutch is een kit die gemonteerd kan worden op de originele bestaande Harley Davidson ® koppelingen. Deze variable pressure clutch is voorzien van gewichtjes die door middelpunt vliegende kracht druk uitoefen op de koppelingsveer. Lichter te bedienen bij lagere toerentallen, sterker bij hogere toerentallen.

Variable pressure clutch VP84T 2007 up twin cam Excl. hydr. koppeling
In het toerengebied van ± 950 t/m 3000 toeren rijdt je veel met een Harley ® en maak je tevens veel schakelbewegingen. Met de T.P.P Variable pressure clutch gemonteerd zul je in dit gebied een veel lichtere bediening ervaren van de koppelingshendel. In de meeste gevallen tot wel 40% en in geval van pre 2004 sportster kan het zelfs wel tot 55% lichter gaan.
Kom je hoger in toeren, dan draait vanzelfsprekend de koppeling ook sneller. De gewichtjes van de Variable pressure clutch zullen dan door de middelpunt vliegende kracht meer druk uitoefenen op de koppelingsveer, om te voorkomen dat de koppeling gaat slippen. De koppeling zal dan dus wel weer iets zwaarder te bedienen zijn.
Conclusie:
Met de variable pressure clutch heb je dus een lichtere bediening van de koppelingshendel bij stationair t/m ± 3000 toeren . In het hogere toerengebied, waarbij er vraag is om veel koppel zorgen de druk van de gewichtjes ervoor dat de koppeling sterker is en niet zal gaan slippen.
Voordelen T.P.P Variable pressure clutch:
- Tot 3000 toeren tot wel 40 % lichter te bedienen koppelingshendel (verschilt echter per model)
- Lichter bij lagere toerentallen, sterker bij hogere toerentallen
- Beter vrijkomende koppeling
- Gemakkelijker om de neutraal stand te vinden
- Past achter de meeste derby covers