Revisie H-D evolution ® 1340 cc:
Toen deze ultra uit 1996 met magneti marelli injectie op een zomerdag langs kwam rijden, was er heel duidelijk een bonkend geluid hoorbaar uit het motorblok. Na een korte inspectie met de magneetpen roerend door de olietank, was er al snel duidelijk dat hier iets serieus mis was.
Er bleek nogal wat slijpsel aan de magneet te zitten, en als dit slijpsel de olietank heeft bereikt dan kun je ervan uitgaan dat het door het gehele blok wordt rondgepompt door de oliepomp. Het kan zijn dat de big end (krukas) lagers het begeven hebben, maar een andere optie zou een defecte nokvolger (tappet) kunnen zijn.
We beginnen met het demonteren van de uitlaat en het aftappen van de benzinetank. Na het verwijderen van de tank, kunnen de kleppendeksels gedemonteerd worden. Vervolgens verwijderen we de tuimelaars en de stoterstangen, hierdoor is de druk van de nokkenas gehaald. Als we de nose cone hebben losgeschroefd wordt de nokkenas bereikt. Hierna wordt al snel duidelijk dat we inderdaad met een defecte nokvolger te maken hebben.
De nokvolger is een naaldlager (en hydraulische unit) dat over de nokkenas rolt. Het zorgt in combinatie met de nokkenas, stoterstangen en tuimelaars voor het openen en sluiten van de kleppen. De naam “naaldlager” geeft al aan dat het lager inwendig voorzien is van zgn. naalden (kleine pennetjes). In dit geval zijn alle inwendige naalden uit het lager gevallen, en gaan zweven door het gehele motorblok.Het blijkt dat dit fenomeen al even aan de gang is, want zowel de nokkenas als het restant van het naaldlager zijn erg ingehamerd. Nu de oorzaak van het bonkende motorgeluid bekend is, is het belangrijk om te constateren wat de uiteindelijke vervolgschade is.
We beginnen bij het controleren van de breather en de breatherhole. Hier zijn hele diepe krassen te zien. Zelfs zo erg dat de breatherhole moet worden uitgefreesd en daarna wordt voorzien van een pasbus. Daarna komen we aan bij de oliepomp. Ook hier hebben de naalden uit de nokvolger onherstelbare schade aangericht. Diepe krassen zitten er in het oliepomphuis doordat de naaldjes er doorheen gemaald zijn. Eigenlijk weten we dan al genoeg en kunnen we ervan uitgaan dat het gehele motorblok gereviseerd zal moeten worden.
Het blijkt dus dat het gehele motorblok gedemonteerd moet worden. Ook om dat men ook niet het risico kan lopen dat er ergens in het carter of het oliesysteem nog een naaldje blijft liggen. Na het verwijderen van de koppen kunnen ook de cylinders eraf. Bij inspectie van beide cylinderwanden zijn er ook behoorlijke krassen te zien. De cylinders zullen dus opnieuw worden geboord op maat van de nieuw te bestellen overmaatse Wiseco zuigers.
Het onderblok wordt voorzien van nieuwe lagers en ook de big end lagers en big end pen worden vervangen. Tevens wordt er een nieuwe S&S stalen breather en een nieuwe nokkenas en oliepomp gemonteerd. Zoals al eerder gezegd worden er in het bovenblok nieuwe Wiseco zuigers aangebracht en zijn de cylinders op maat geboord van de nieuwe zuigers. Na het monteren van het motorblok in het frame en het grondig reinigen van de olietank en het oliesysteem is deze Evolution klaar voor zijn tweede leven.
We hebben tevens de meeste foto’s van deze revisie even verzameld en in een fotoalbum geplaatst. Bent u geïnteresseerd in de overige foto’s, klik dan even op de foto hierboven, die zal u naar het google foto- album leiden.
Heeft u ook problemen met uw motorblok, of is het aan revisie toe. Neem dan eens contact met ons op. Het e-mailadres vindt u op de contactpagina. Ook zijn wij telefonisch te bereiken op 0515-573899.