Harley Davidson Shovelhead ® revisie
Deze shovelhead kwam aanvankelijk bij ons in de werkplaats terecht door een lekkende kleppendekselpakking. Achteraf gezien bleek dit slechts het topje van de ijsberg te zijn.
Deze motor was nog niet zo heel erg lang geleden opgebouwd, uit een arsenaal aan samengestelde onderdelen. Het motorblok dat als basis dient van het gehele project zou volgens de eigenaar gereviseerd moeten zijn. De Versnellingsbak bestond uit een nieuw S&S 4 speed versnellingsbakhuis, waarin een 5-speed gear set gemonteerd is. Op het eerste gezicht lijkt het een leuk opgebouwde shovelhead, maar onderhuids blijken er vele problemen schuil te gaan.

Aanvankelijk beginnen we met het oplossen van de kleppendeksel lekkage. Het valt ons daarbij op, dat er twee verschillende typen cylinderkoppen gemonteerd zijn. De ene cylinderkop is van een 1340 cc, en de andere cylinderkop blijkt van een 1200 cc model te zijn. Van de eigenaar krijgen we te horen dat het blok heel zenuwachtig reageert op de gashandle. Heel anders dan dat hij gewend is van zijn vorige shovelhead .Er wordt dan ook het verzoek bij ons neergelegd om de nokkenas te controleren. Hij heeft het idee dat er een heel wilde variant gemonteerd is. Deze theorie kunnen we zonder de nokkenas te bekijken reeds staven op de door de tuimelaars totaal geplette klephoedjes, die we al reeds hebben aangetroffen. Als we de nose cone demonteren zien we dat de nokkenas erg hoge nokken heeft. Dit is dus beslist geen standaard of bolt in nokkenas. De nokken van de nokkenas zijn dermate hoog dat ze zelfs aanslepen in het carter. Niet geschikt dus voor montage in deze motor.
We bekijken de stoterstangen en constateren dat ze als gevolg van de niet geschikte nokkenas zelfs krom gedrukt zijn. Als we vervolgens onze pijlen richten op de nokvolgers zien we dat dit beslist geen nieuwe zijn. Er zijn enkele bij, die afgeslepen lijken te zijn op een schuurband of met een haakse slijper. Wat de meerwaarde hiervan is kunnen we echter niet bedenken. Wel zijn er inmiddels zowel bij ons als bij de eigenaar grote twijfels gerezen over de revisie status van het motorblok. Alles wat we tot nu toe hebben bekeken, is dermate niet passend of versleten, dat de kwalificatie “gereviseerd” gerust achterwege gelaten kan worden.

We besluiten gezamenlijk om de rest van het motorblok ook te inspecteren. Na het demonteren van de kleppendeksels en cylinderkoppen, die overigens geheel in de trend van de tot nu toe overige gecontroleerde delen ook totaal versleten onderdelen zoals kleppen en klepgeleiders blijken te hebben, demonteren we de cylinders. De cylinders blijken opnieuw zijn te geboord. Daarnaast zijn er nieuwe zuigers en zuigerveren gemonteerd. op zich goed nieuws, ware het niet dat de zuigerveren onderste boven zijn gemonteerd. Al Sleutelend komen we nu Automatisch uit bij het onderblok, waar de krukas zich schuilhoudt. Als we de speling controleren van de drijfstangen t.o.v. de big end pin, voelen en horen we genoeg. Alles bij elkaar opgeteld, komen we tot de conclusie dat het motorblok eigenlijk tot de laatste draad toe versleten is. Het enige wat hier nu nog volstaat is een volledige revisie.
De krukas wordt gereviseerd en dus voorzien van nieuwe big end pin en krukas lagers. De breatherhole in het carter heeft diepe krassen, en zal uit worden gefreesd waarna er een nieuwe bus in geperst zal worden. Ook de oliepomp is niet meer te redden. In het oliepomphuis zitten diepe krassen, wat ten koste zal gaan van de oliedruk. De pomp wordt dan ook vervangen door een S&S oliepomp. De nokkenas, nokvolgers, tappetblocks en stoterstangen krijgen ook allemaal een plek in het rusthuis. De cylinderkoppen zijn zoals al eerder vermeld verschillend, en er zit ruimte op de klepgeleiders e.d. Het is dus de afweging waard om de koppen te vervangen door een nieuwe set. Je bent iets meer kwijt dan aan de revisie van de cylinderkoppen, maar je hebt dan wel alles nieuw, en kunt ze meteen monteren. Wij kiezen er dan ook voor om nieuwe S&S cylinderkoppen te monteren, met een standaard compressieverhouding. Deze S&S koppen hebben met betrekking tot de benzine toevoer een betere flow dan de standaard koppen. Cosmetisch gezien hebben we voorafgaand aan deze werkzaamheden de carters e.d. even gestraald. Zo is het motorblok niet alleen van binnen geheel nieuw, maar ziet het er ook aan de buitenzijde weer fris uit.

Na het motorblok komen we uit bij de versnellingsbak. De motor heeft een aantal weken op zijn beurt staan wachten bij ons in de stalling. Daarbij heeft hij de plek waarop de motor gestald stond even flink gemarkeerd. Op de vloer treffen we een grote plas olie aan. De 4 speed versnellingsbakken van de shovelhead ® modellen staan overigens redelijk bekend om hun olielekkage, maar deze motor is voorzien van een 5-speed gear set in een 4 speed behuizing. Gezien de olielekkage is de conversie niet helemaal goed gegaan. O.a. het blinde lager van de countershaft steekt zover uit de versnellingsbak dat het geraakt wordt door de secundaire ketting. Het lager is dan ook al voor de helft doorgesleten. De mainshaft die vanuit de versnellingsbak in de primaire kast uitkomt, en waarop de clutch hub zit gemonteerd is ook flink beschadigd. Het blijkt dat de clutch hub en de mainshaft niet bij elkaar passen, maar het is toch iemand gelukt dit op elkaar te monteren. Het gevolg is echter wel dat de mainshaft onbruikbaar is geworden. Al met al is dit dus ook weer een flinke deceptie, en zal het ook bij de versnellingsbak op totale revisie uitdraaien.
Na overleg met de eigenaar over de kosten om de huidige versnellingsbak weer goed werkend te krijgen wordt in overleg besloten om deze versnellingsbak te laten voor wat het is. Er zitten teveel haken en ogen en teveel kosten aan in verhouding tot de nieuwprijs van een nieuwe versnellingsbak om hem weer rijklaar te maken. We bestellen een nieuwe Revtech 4 Speed versnellingsbak met kickstart mogelijkheid en monteren deze in het frame.

Het motorblok en versnellingsbakgedeelte is daarmee afgehandeld. Verder repareren we geheel in lijn met de motor en versnellingsbakproblemen nog andere zaken m.b.t. olietank, remmen,vering, elektra e.d. waar we u verder maar niet mee lastig vallen. Naast alle broodnodige voorgaande reparaties doen we ook nog enkele aanpassingen van cosmetische aard. Zo vervangen we het 19 inch voorwiel door een 16 inch wiel en wordt de 3,5 gallon tank vervangen door een 5 gallon tank. Als deze delen dan weer matzwart terug komen van de spuiter kunnen we de motor afmonteren.
Alles bij elkaar opgeteld is het een motor met een heel verhaal geworden waarbij we constant in overleg zijn geweest met de eigenaar over de te bewandelen weg. Na deze winterperiode waarin bijna alle zaken die je aan kunt pakken ook daadwerkelijk aangepakt zijn, mag het met recht een hele mooie shovelhead ® zonder onderhuidse problemen genoemd worden.
Wilt u alle foto’s bekijken van deze revisie? neem dan een kijkje in het foto album op google foto’s. Klik op de onderstaande foto.
