Montage Andrews EV 23 Nokkenas in evolution
Montage Andrews EV 23 Nokkenas in evolution Roadking 1340 cc uit 1996. Tevens voerden wij nog enkele updates uit waarover wij u in dit artikel graag meer vertellen.
Preventief onderhoud:
De betreffende motor waarmee we aan de slag gaan is een Harley Davidson ® Roadking ® uit 1996. Na ± 65.000 km is het tijd voor preventief onderhoud. De Evolution motorblokken die gemaakt en gebruikt zijn tussen 1984 en 1999, zijn zonder twijfel een van de betrouwbaarste motorblokken die gemaakt zijn door Harley Davidson ® Ook deze eigenaar denkt wel eens na over een andere motor, maar wil eigenlijk geen afstand doen van het karakter en bijbehorende betrouwbaarheid van het Evo. motorblok
Bij de bovengenoemde kilometerstand is het echter wel van belang dat de nokkenas en eigenlijk met name de nokvolgers gecontroleerd en eventueel vervangen worden. De nokvolgers lopen over de nokkenas en zijn voorzien van kleine naaldlagers. Op de naaldlagers kan ruimte komen, waardoor de naaldjes eruit vallen, en ongewenst op reis gaan door het motorblok met alle gevolgen van dien.
Bij deze Roadking vervangen we preventief de nokvolgers, nokkenas en de plastic breather in het onderblok. De standaard nokkenas wordt ingeruild voor een nieuwe Andrews EV23 nokkenas. Deze nokkenas is geschikt voor Carburateur en injectie modellen en heeft de onderstaande eigenschappen:
- Bolt in nokkenas ( geen modificaties nodig m.b.t. koppen, klepveren e.d.)
- Geschikt voor standaard compressie verhouding
- Geschikt voor zware touring modellen
- werkbare gebied loopt van 1800-5200 toeren
- Meer koppel en vermogen in bovenstaande toeren gebieden
Met de Andrews EV23 nokkenas zal de motor straks een aanzienlijke verbetering in trekkracht hebben.De plastic breather zit naast de nokkenas en zorgt voor de carter ontluchting van het motorblok. Dit plastic geval vervangen we door een S&S breather valve van staal, die nou eenmaal minder vervorming en slijtage heeft dan een plastic onderdeel. Met een set verstelbare stoterstangen kunnen we de kleppen stellen.
Bolt in nokkenas of toch niet?
De nieuwe nokkenas is een “bolt in” nokkenas en betekent dat die zo gemonteerd kan worden zonder dat er modificaties hoeven plaats te vinden aan de cylinderkoppen, klepveren etc. Bolt in betekent echter niet dat de nokkenas er zo maar in geschoven kan worden. Op de nokkenas zit een tandwiel, dat op zijn beurt weer wordt aangedreven door het krukastandwiel ook wel pinion gear genoemd. Deze twee tandwielen moeten echter wel bij elkaar passen qua grootte. Het tandwiel van de nokkenas moet dus eerst opgemeten worden. Is het tandwiel te groot of te klein, dan is het verstandig om het tandwiel dat op de oude nokkenas zit om te zetten naar de nieuwe nokkenas. Deze metingen zijn erg van belang en dienen secuur te gebeuren. Twee te strak in elkaar lopende tandwielen kunnen een jankend geluid teweeg brengen en/of de tanden van een of beide tandwielen kunnen eraf knappen.
De metingen m.b.t. de tandwiel grootte zijn niet de enigste metingen die nodig zijn. Als de nieuwe breather en nokkenas gemonteerd zijn, moet de chromen nose cone ervoor geplaatst worden. Vervolgens dient nauwkeurig met shims de nokkenas en breather “uitgeshimd” worden
Nieuwe carburateur:
Als we de werkzaamheden aan het onderblok hebben afgerond verplaatsen we onze aandacht naar de carburateur. Ooit was dit een injectiemodel. Het injectie systeem is enkele jaren geleden al verwijderd, waarbij er een carburateur e.d. is gemonteerd. Helaas is het luchtfilter ooit te stijf aangedraaid, waardoor er een hoek uit de carburateur is geknapt.
De carburateur dient dus vervangen te worden, en aangezien we onderin het blok een sterkere nokkenas (qua trekkracht) hebben gemonteerd, kiezen we ervoor om de standaard 40 mm cv carburateur te vervangen door een 44 mm cv carburateur met bijbehorend spruitstuk. De 44mm cv carburateur heeft een 4 mm grotere doorlaat dan de standaard 40 mm carburateur, en zorgt in combinatie met de nieuwe nokkenas ervoor dat het vermogen en de trekkracht goed tot zijn recht komt.
Benodigdheden bij deze update:
- Andrews EV23 nokkenas
- Nokkenaslager
- Hydraulische nokvolgers (tappets)
- S&S breather valve
- Nokkenas & breather shims
- Set verstelbare stoterstangen
- 44mm cv Carburateur
- 44mm spruitstuk
- Pakkingen & o-ringen
- gezond verstand