Kess Tech ESM3 sound management
Kess Tech ESM3 sound management systeem voor Harley Davidson ® motoren is het resultaat van vele uren research en development door Kess tech gmbh. Het resultaat is een electronisch regelbare uitlaat die voorzien is van een E-keurmerk en tüv gutachten. Na de ESM1 en ESM2 regelingen is de ESM3 regeling nu de nieuwste generatie. Maar wat houdt het in, en wat zijn de verschillen t.o.v. de voorgaande regelingen?
ESM3 versus ESM2
Het meten van het uitlaatgeluid (decibels) kan op een statische en dynamische manier. bij de statische manier zoals bij een controle onderweg, wordt het uitlaatgeluid gemeten als de motor stil staat in de neutraal. Op de sticker op het frame staat aangegeven hoeveel DB de motor mag hebben bij een bepaald toerental. Dit kan bijvoorbeeld 88DB bij 2025 toeren zijn. De keurmeester zal vervolgens zijn geluidsopstelling in orde maken en uw motor op het aangegeven toerental brengen, zodat de db’s gemeten kunnen worden. Bij de ESM2 en ESM3 regelingen, zullen de kleppen automatisch sluiten bij het opgegeven toerental, zodat u aan de wet voldoet. Bij deze statische meetwijze werken beide regelingen hetzelfde
Het geluid kan ook dynamisch gemeten worden, en dat houdt in dat uw motor in rijdende toestand gekeurd zal worden op het geproduceerde uitlaatgeluid. Bij de ESM2 regelingen sloten de kleppen automatisch in de tweede en derde versnelling als men tussen de 50 en 80 kilometer per uur reed. Bij de ESM3 regeling is dit echter veranderd. U gaat nu precies 50 km per uur rijden in de tweede of derde versnelling, en accelereert op een door de keurmeester aangegeven punt voluit (volgas geven). De ESM3 regeling constateert de constante snelheid en het ineens volgas geven, waardoor de kleppen automatisch zullen sluiten, zodat het aantal gemeten db’s uitlaatgeluid aan de wet voldoet. het verschil is dus dat bij normaal gebruik / motorrijden de kleppen tussen de 50 en de 80 km/h niet meer automatisch zullen sluiten zoals bij de ESM2 regeling het geval was, maar alleen nog maar op de zoals hiervoor omschreven wijze. Natuurlijk kun je de kleppen ook altijd gesloten houden onder het rijden, d.m.v. het indrukken van de schakelaar op het stuur. Ideaal als je sóchtends vroeg naar je werk moet, graag op de motor wil maar niet de hele straat wakker wil maken.

Kess Tech ESM3 2 in 2 Flush voor Dyna Fatbob & Wide glide
Vele uitvoeringen:
De dempers zijn verkrijgbaar in zwart of chroom en kunnen met verschillende eindstukken afgewerkt worden. Momenteel worden beide series ESM2 en ESM3 nog geproduceerd en geleverd, maar geleidelijk zullen alle regelingen uiteindelijk ESM3 worden. Op dit moment is de ESM3 versie leverbaar voor motoren met bouwjaar vanaf 2012 en later. Het uitlaatgeluid voldoet aan de wet en regelgeving op de punten waar dat geëist wordt en de dempers zijn voorzien van E-keurmerk en Tüv gutachten. Buiten deze gebieden kun je genieten van een ongeevenaarde volle en diepe Harley sound.
Wij hebben reeds een Harley Davidson Dyna Fatbob ® uit 2013 voorzien van een Kess tech ESM3 sound management 2in2 Flush uitlaatsysteem in het zwart. Staat en klinkt fantastisch. Tevens zijn de electronische aansluitingen bij deze HDLAN (canbus) modellen ook eenvoudiger gemaakt. Men heeft nu niet meer in de bestaande bedrading te knippen en te solderen. Door de Can interface module kun je gewoon gebruik maken van de diagnose stekker voor het aansluiten van het elektronische gedeelte.
Geïnteresseerd geraakt door het bovenstaande? wij informeren u graag verder hierover. Voor bijna alle Harley ® Modellen, zoals de Sportster, Dyna, Softail of touring is er een Kess tech oplossing mogelijk. Neem eens contact met ons op, of kom eens langs! Wij hebben reeds vele jaren ervaring met de Kess Tech uitlaten.
Kess tech uitlaten voor Harley Davidson ®: Hoge kwaliteit, legaal en fantastische sound