Versnellingsbakprobleem twin cam 6 speed
Tijdens een routinecontrole en het smeren van de secundaire belt moet het achterwiel van de motor even vrij rond kunnen draaien. Zo gebeurde dat in onze werkplaats ook bij deze Harley Davidson Softail ® uit 2010. Het rauwe geluid wat er bij het rond draaien van het wiel te horen was stemde ons echter niet echt vrolijk.
Het zou natuurlijk een simpel wiellager kunnen zijn wat erg rauw klinkt en versleten zou kunnen zijn, maar de aandacht van het luisterende oor wordt als snel in de richting van de primaire kast en/of versnellingsbak getrokken. Het wiellager kunnen we dus wel uitsluiten. Uit ervaring weten we inmiddels dat het geluid afkomstig kan zijn van een mainshaft bearing inner race waarvan de harde laag is weggesleten of er is iets met de hoofdas of hoofdlager van de versnellingsbak aan de hand.
We gaan eerst de mainshaft bearing inner race (zie deze publicatie) controleren, en daardoor moet de primaire cover,binnenkast en koppeling e.d. gedemonteerd worden. Met dit lager en bijbehorende lagerbus blijkt echter niets aan de hand te zijn. We gaan het dus zoeken in de versnellingsbak, en tappen de olie alvast af. We demonteren de uitlaat , zodat we ruimte hebben om de transmission end cover te verwijderen. Als deze eraf is, dan hebben we gelijk ook de eerste sporen van een eventueel mankement gevonden.

Slijpsel in de binnenzijde van de transmission end cover verraadt een intern versnellingsbakprobleem.
Het is wel duidelijk dat de versnellingsbak uit elkaar moet. Om dat te kunnen doen moet eerst de olietank afgetapt en geheel gedemonteerd worden. Vervolgens verwijderen we de mainshaft bearing inner race van de hoofdas door middel van een speciale pulleytrekker. Als we nu de 8 inbusbouten van de transmission bearing housing los draaien kan het gehele binnenwerk van de 6-bak eruit gepakt worden.
Het binnenwerk van de versnellingsbak bestaat uit een schakelmechanisme en twee assen: de Mainshaft en de countershaft. Op de beide assen zitten simpel uitgelegd tandwielen en lagers e.d. die in elkaar lopen, even afhankelijk van in welke versnelling men rijdt. De countershaft zit geheel intern in de versnellingsbak. De mainshaft is de as die uit de versnellingsbak komt en waarop de koppeling uiteindelijk gemonteerd zit in de primaire kast.

transmission main bearing failure
Wat we nu nog overhouden is een leeg versnellingsbakhuis, waar het tandwiel van de 6e versnelling nog in zit. Dit tandwiel zit in de transmission main bearing geperst. De transmission main bearing is een groot kogellager dat bestaat uit een binnen en buitenschaal/gedeelte met daar tussen twee rijen kogellagers. We hebben in het verleden al bij een andere versnellingsbak gezien dat dit lager stuk gelopen was. Dit blijkt helaas ook bij deze versnellingsbak het geval te zijn.

Als we het lager uit elkaar halen, dan zien we dat van één van de twee rijen kogellagers de kooi kapot is. Ook Zijn de kogeltjes zwaar beschadigd. Deze beschadigingen zien we ook terug in de binnen en buitenschaal van het lager. De loopvlakken vertonen ernstige slijtage. Het slijpsel wat we in een eerder stadium gevonden hebben kan dus hieraan gelinkt worden.

Klik op de foto om naar het google foto album te gaan.
Het spreekt voor zich dat we dit lager gaan vervangen.Daarnaast dienen ook alle overige lagers die aanwezig zijn op de twee assen en in de versnellingsbak grondig gecontroleerd/schoongemaakt en indien nodig vervangen te worden. Het slijpsel dat we aantroffen is natuurlijk door de gehele versnellingsbak gemaald, en kan nog overal en nergens tussen zitten.
Als wij uw motor een onderhoudsbeurt geven dan bestaat dat dus niet alleen maar uit olie verversen. Onze specialisten speuren en luisteren naar uw motor, waarbij er wordt getracht om onderliggende problemen waar u zelf vaak nog geen weet van heeft vroegtijdig op te sporen en te verhelpen. Zo proberen wij te voorkomen dat u tijdens de zomermaanden niet tijdens uw vakantie ergens in het buitenland strandt met een dergelijk probleem.
Wij hebben alle foto’s omtrent dit onderwerp even in een google foto-album gepubliceerd. Klik op de bovenstaande foto om ze te bekijken. Heeft u ook problemen met uw versnellingsbak, of herkent u bovenstaande symptonen. Dan kunt u altijd eens even contact met ons opnemen.